Zaman ni zaman hnfon dan tablet...org ramai bersaing utk mndptkn hnfon dn tablet
yg tercnggih d pasaran ....masing2 menunjukkn kehebatan hnfon mereka....
Apabila hnfon rosak senang2 je mreka tukar...
''mak hnfon adik rosak...adik nak yg bru..boleh x mak??''
''boleh...nanti kita pergi beli yang bru untuk adik''
Disamping itu juga kemunculan teknologi komunikasi yang lebih
canggih ini juga sedikit sebanyk dpt membntu kita dlm memudhkn kerja harian..
Untuk mengelakkan para pengguna menyesal apabila hnfon yg korang
bru bli tiba2 sdh ada kerosakan, saya akan kongsikan beberapa tips apa
yang korang perlu lakukn sbelum dan selepas membeli peranti idaman
korang tu supaya tidak menyesal di kemudian hari........
SEBELUM MEMBELI
1. Bajet mencukupi
Pastikan anda memiliki wang cukup untuk membeli peranti yang diingini.
Namun begitu, adalah disarankan untuk anda menyediakan wang lebih untuk membeli
aksesori tambahan seperti pelindung skrin dan juga sarung peranti tersebut.
Penggunaan aksesori sebegini adalah sangat digalakkan untuk mengelakkan peranti anda
daripada tercalar.
2. Harga terendah
Apabila bajet sudah mencukupi,jangan terus membuat pembelian peranti tersebut.
Sebelum anda membuat keputusan untuk membeli, apa kata anda buat sedikit tinjauan
harga pasaran bagi mendapatkan harga yang paling rendah secara online seperti di forum
atau blog.
Apabila anda sudah menemui harga yang paling rendah, cuba lihat respons daripada
pembeli yang pernah berurusan dengan si penjual sama ada positif atau negatif untuk
mengelakkan masalah penipuan.
SELEPAS MEMBELI
1. Aksesori percuma
Apabila bayaran sudah dibuat, apa kata anda cuba bertanya kepada si penjual
sama ada mereka ada memberikan sebarang aksesori percuma seperti pelindung skrin
atau sarung peranti tersebut.
Ini kerana, sesetengah penjual akan lebih terbuka untuk memberikannya secara percuma
apabila proses jual beli telah berjaya dilakukan tanpa masalah.
Ada juga sesetengah penjual yang hanya akan memberikan aksesori percuma tersebut
apabila ditanya oleh si pembeli.
2. Periksa pakej
Kebiasannya si penjual hanya akan membuka kotak peranti yang masih sealed setelah
yakin si pembeli akan membeli peranti tersebut.
Jadi cuba periksa segala aksesori yang di dtangkan secara standard dengan peranti
tersebut dengan teliti seperti kabel USB, adapter pengecas, earphone, buku manual,
kad waranti, dan juga aksesori tambahan yang lain sekiranya ada.
3. Periksa peranti
Ini adalah perkara yang paling mustahak untuk anda lakukan selepas membuat pembelian
peranti.
Periksa dengan teliti sebarang kecacatan fizikal pada peranti yang telah di beli tersebut
seperti keadaan butang berfungsidan tidak longar, calar, kemekdan sebagainya.
Selain itu, anda juga prlu memeriksa sekiranya terdapat sebarang dead pixel atau kerosakan
pada paparan skrin, dan juga software peranti itu sendiri dari segi fungsi dan aplikasi
yang berfungsi sepenuhnya....
4. Pulangkan semula
Sekiranya terdapat sebarang kecacatan atau masalah pada peranti tersebut, pastikan anda
terus menghantarkannya semula ke kedai tersebut dengan segera dan menunjukkan kepada
si penjual.
Pastikan anda menghantar semula peranti tersebut pada hari yang sama kerana sesetengah
penjual tidak akn menggantikan dengan unit yang baru dan akan meminta anda
untuk terus ke pusat servis peranti itu sendiri.
Setelah berjaya digantikan dengan unit yang baru, pastikan anda periksa kecacatan
dan masalah pada unit tersebut untuk mengelakkan berlaku masalah itu kembali..
CONTOH DEAD PIXEL PADA SMARTPHONES
Tiada ulasan:
Catat Ulasan